Annonce

10 tips til at åbne din egen restaurant

1. Lav din research

Det er en stor opgave at åbne en restaurant, så du bør gøre dit hjemmearbejde, inden du tager springet. Besøg andre restauranter i dit område for at få en idé om, hvad der er populært, og hvad der ikke er populært, og tal med så mange mennesker som muligt om branchen. Du bør også læse om alt det praktiske i forbindelse med drift af en virksomhed, lige fra økonomisk planlægning til markedsføring og personaleadministration.

2. Udarbejd en forretningsplan

Når du har lavet din research, er det tid til at begynde at udarbejde en forretningsplan. Dette dokument skal skitsere dit koncept, dit målmarked, din menu, din markedsføringsstrategi og meget mere. En velgennemtænkt plan vil ikke kun gøre det lettere at få finansiering til din restaurant , men det vil også hjælpe dig med at holde dig organiseret og på sporet, når du først er i gang.

3. Find den rigtige placering

Din restaurants succes vil i høj grad afhænge af dens placering, så vælg klogt. Find et sted, der er synligt og let tilgængeligt med masser af fodgængertrafik. Hvis du åbner et afslappet spisested, bør du overveje et sted i nærheden af kontorbygninger eller indkøbscentre. Fine spisesteder vil derimod måske gøre sig bedre i et mere beboelsespræget område.

4. Skab et koncept, der skiller sig ud

På dagens konkurrenceprægede marked er det ikke nok blot at servere god mad – du skal have et stærkt koncept, der adskiller dig fra de andre. Uanset om det er en innovativ menu, en usædvanlig indretning  eller fokus på bæredygtighed, så find noget, der vil få din restaurant til at skille sig ud fra mængden.

5. Vælg et fængende navn og design et logo

Din restaurants navn og logo er vigtige brandingværktøjer, så tag dig tid til at finde på noget, der er mindeværdigt og iøjnefaldende. Hold det enkelt og let at udtale, og sørg for, at logoet er genkendeligt, selv når det er vist i det små (f.eks. på en serviet eller et skilt).

6. Udarbejd en markedsføringsstrategi

Før du åbner dine døre, skal du lade folk vide, at du eksisterer! Udvikl en markedsføringsstrategi, der omfatter traditionelle metoder som trykte annoncer og flyers samt online-taktik som opsøgende arbejde på sociale medier og søgemaskineoptimering.

7. Ansæt det rigtige personale

Serveringspersonale og køkkenpersonale er din restaurants ansigt udadtil, så det er vigtigt at ansætte folk, der er venlige, professionelle og har viden om mad. Ud over at finde kompetente medarbejdere skal du også udvikle systemer til at uddanne og lede dit personale.

8. Køb kvalitetsingredienser

Hvis du ønsker, at dine retter skal smage godt, skal du starte med kvalitetsingredienser. Samarbejd med lokale gårde og leverandører for at skaffe det friskeste kød, de friskeste råvarer og andre varer til din menu. Det sikrer ikke blot, at din mad er lækker, men det støtter også den lokale økonomi. Du kan også høste dine egne råvarer, som fx frugt, bær og grøntsager. Køb Thornfree brombærbusk her.

9. Invester i et POS-system

Et POS-system (point-of-sale) er et must-have  til enhver moderne restaurant. Med dette computerstyrede system kan du følge salget, administrere lagerbeholdningen og endda behandle kreditkortbetalinger. POS-systemer kan være dyre, men de er investeringen værd for den tid og de penge, de sparer dig i det lange løb.

10. Få dine kunder til at komme tilbage

Nøglen til succes i restaurationsbranchen er tilbagevendende kunder. Giv dem en grund til at komme tilbage ved at tilbyde god service, lækker mad og en uforglemmelig oplevelse. Du kan også opmuntre til loyalitet med ting som kundeloyalitetsprogrammer og særlige kampagner.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *