Har du nogle idéer, kompetencer, erfaringer eller holdninger, du gerne vil dele med et større publikum end familie, venner og kollegaer? Kan du godt lide at skrive og har længe tænkt på at gøre offentliggøre dine tanker, men har indtil videre ikke haft andre fora end diskussioner med vennerne og kommentarfelterne på Facebook? Webloggen er en fantastisk mulighed for at føre en art offentlig logbog, der potentielt kan nå en ubegrænset læserskare. Her er du selv i kontrol over tone, indhold og publiceringen, og kan samtidigt få feedback fra dine læsere og følgere.
En blog er, ifølge Cambridge Dictionary, helt kort beskrevet ”en regelmæssig optegnelse af tanker, meninger eller oplevelser, som lægges på internettet for at andre kan læse det.”. En blog er således en offentlig, online hjemmeside, hvor en person eller gruppe publicerer tekster af informativ, holdningspræget, meningsdannende eller underholdende karakter, og er som udgangspunkt helt igennem subjektiv. Teksterne kan have forskellige længde, fokus og stil. Nogen gør det som en hobby, fordi de har lyst til at dele deres idéer eller meninger og stiller sig tilfreds med visheden om at nogle læser deres tekster med interessere og får feedback, andre ønsker at gøre det til en forretning. Uanset hvad, er der her nogle råd til hvordan du kan komme i gang med en blog, hvilke ting, du skal overveje og hvordan du får mest mulig fornøjelse ud af det.
En succesfuld blogger blogger om blogs
Blogger Matthew Woodward beskriver i dette indlæg på sin blog www.matthewwoodward.co.uk, hvordan du kommer i gang med din egen blog, målretter den, giver den en indholdsmæssig identitet og får succes der med. Woodward i sin tid som blogger tjent over en million dollars og vundet 8 prestigefyldte blogging-priser. Desuden har han hjulpet tusindvis af mennesker med at realisere deres bloggerdrømme. Han har her ydet hjælp i til at opstarte og etablere deres blog, og ikke mindst til at få succes i form af et højt antal besøgende læsere og monetær fortjeneste via deres bloggervirke.
I hans indlæg ”How To Start A Blog THE RIGHT WAY In 2018 Step By Step” har han postet en video, hvori trin for trin guider dig igennem de indledende faser. Dette er ikke bare inspirerende og interessant, men også utroligt hjælpsomt.
Opstarten af en blog omfatter fem indledende trin:
1. Vælg den rigtige blog-platform til din nye blog.
2. Vælg din blogs emne eller fokuspunkt samt et brugerdefineret, rammende domænenavn.
3. Sæt din blog og webhosting op med kun ét klik.
4. Tilpas layout, design og stil til bloggens tematiske fokus.
5. Skriv dit første blogindlæg.
Læs med her og bliv – med stor inspiration fra Woodwards råd og tips – taget med igennem bloggens første faser – fra idé til det første indlæg. Det kan måske forekomme som et stort projekt, men det er både nemt, hurtigt gjort og sjovt.
Platformen
For overhovedet at kunne få dine tekster ud i det store World Wide Web, behøver du en blog-platform. Her er WordPress absolut at anbefale. WordPress er meget meget nemt at bruge, og der er tusindvis af gratis temaer og plug-ins til rådighed til at forme og give din blog nøjagtigt det udtryk og stemning, som du ønsker.
Én af de største fejl, man som blog-nybegynder kan begå, er at vælge en af de mange gratis blogplatforme som deres blogspot. Gør man dette, vil man imidlertid begrænse sin potentielle succes og virkefelt som blogger, da alle de store, gratis blog-platforme som Blogspot, Medium eller Tumblr lider af de samme seriøse fejl og mangler.
For det første har du ingen kontrol over din blog. Du har dårlige muligheder for at tilpasse bloggen og give den et særpræget udtryk. I modsætning her til har WordPress tonsvis af gratis temaer og plug-ins at vælge imellem uden begrænsninger på hvor mange billeder og videoer, du kan uploade, eller hvor mange, der besøger din blog. Dertil kommer, at Tumblr, BlogSpot eller hvad end, du har valgt, kan vælge at lukke og slette din blog til enhver tid.
Desuden er der det minus ved de gratis platforme, at du risikerer ikke at blive taget alvorligt, netop fordi du bruger en gratis platform. Dette kan give et (fejlagtigt) indtryk af useriøsitet, og få dig til at fremstå som en uerfaren, uvidende begynder.
Kort formuleret: Hvis du er seriøs omkring dit fremtidige blogvirke, så gør tingene rigtigt, fyldestgørende og ordentligt fra start af. I forhold til, hvad du potentielt kan komme til at tjene på din blog (eller hvad en anden hobby, vil eller kan koste dig), er det ikke dyrt at købe et wordpress-domæne. Så for din egen skyld: Gør det 100 % fra start af og få mest mulig fornøjelse ud af det.
Hvad er den (lille) nye, og hvad skal den hedde? – Tema og domænenavn
Så skal der vælges emne og domænenavn for din blog! Du har muligvis allerede et emne i tankerne; noget, der som udgangspunkt har drevet dig til overhovedet at ville starte en blog og derigennem give dine tanker og idéer et offentligt liv på det store internet. Måske har du helt enkelt bare lyst til at skrive noget til ”udgivelse”, og har ikke tænkt videre over, hvad dit nøjagtige fokuspunkt eller overordnede emne skal være. For overhovedet at kunne vælge domænenavn, må du altså først definere din blogs tema og – til en vis grad – hvad du vil med den. Hvis dine idéer om din fremtidige blog endnu ikke er så specifikke og afgrænsede, kan du via en lille øvelse, spore dig ind på en mere konkret formulering af din blogs emne. Sæt dig ned med pen og papir (eller pc) og lav en liste over 3 ting, du er god til; en liste over 3 ting, du er interesseret i eller nyder, at lave, og en liste over 3 ting, du ønsker at lære noget (mere) om. De par minutter, det tager dig at lave denne liste, vil give dig anledning til at overveje dine interesser og færdigheder, og vil give dig en begyndelsesvis skitse af, hvad du potentielt set med fordel kan beskæftige dig med på din blog. Du har hermed således en liste med idéer til blogemner til dig. I kraft af bloggens natur som en forum for en subjektiv stemme, der i høj grad tager udgangspunkt i dig som person og de holdninger, erfaringer, kompetencer og fagligheder, der her medfølger, er spillerummet for din blog enormt bredt. Du kan altså favne bredt og dybt i forhold til dit emne. Man kan groft sagt sige, at den røde tråd er dig, men overvej alligevel om det er interessant for folk at høre, hvad du lavet til aftensmad i går eller hvad din hund skal i morgen. Overvej altså hvad du har af viden, erfaringer eller holdninger, som kan have værdi for et bredere publikum.
Dit blogs tematiske identitet, så at sige, behøver ikke nødvendigvis at være komplet gennemtænkt og defineret når du begynder. Du vil sikkert opleve, at du med tiden kan skrive dette frem. Men hav for letheds skyld, for din troværdighed, og bloggens kontinuitets og seriøsitets skyld, en nogenlunde defineret ramme for hvor bloggens emne skal hen ad og hvem, du gerne vil nå.
Med et tema er det således tid til at vælge domænenavn – altså adressen på din blog. Dette kan eksempelvis være dit navn eller noget, der antyder bloggens tema. Med mindre at du blogger om et meget alvorligt emne, som kræver seriøsitet og nøgternhed, kan det være en god idé, at lave et catchy, sjovt ordspil eller noget andet originalt, der er rammende for dit emne. Det vigtigste er dog, at det giver mening i forhold til din blogs indhold – stilistisk og betydningsmæssigt. Derudover er det anbefalesværdigt at domænenavnet ikke er for kompliceret at huske eller stave, ikke indeholder bindestreger, tal eller specialtegn, da det kan gøre det for besværligt dels at memorere eller finde ved en enkel googlesøgning eller direkte indtastning.
At gå online
At udarbejde et koncept og et domænenavn er næsten noget at det sværeste i processen. Nu skal bloggen blot on line, designes, og den første post skal skrives. Dette ved hjælp af en website builder. WordPress derimod er et CMS – et Content Management System, som altså er programmet, hvori teksten skrives og administreres. Dette installeres i Web hostingen – dette lader sig hos mange hosting-udbydere gøre med en såkaldt 1-klik-installation.
Du også vælge mellem en række forskellige hosting-udbydere, eksempelvis iPage og SiteGround, BlueHost eller Hostgator. iPage er billigt og abonnementet omfatter gratis domænenavn, giver dig gratis Add-credits samt mange mange website skabeloner og drag and drop website biulder, hvilket vil hjælpe dig, når du starter op som ny i blogverdenen. Du får desuden også gratis e-mail-adresse, ubegrænsede domæner, og kundesupport 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen, hvis du har problemer eller spørgsmål. Du kan dog med fordel lave lidt research på de forskellige udbydere og finde den, du mener, tilsvarer og imødekommer din behov og ønsker bedst muligt. Læs her hvordan du installerer og sætter WordPress op i iPage.
Du vil hos alle hosting-udbydere blive guidet igennem oprettelsen, hvilket kræver et par klik og indtastninger af blandt andet personoplysninger, domænenavn og betalingsoplysninger.
Ved oprettelsen af et domæne hos din udvalgte web-host og installationen af WordPress, vil du blive tilbudt at købe ekstra ”temaer” til det layoutmæssige design af din blog. Dette behøver du ikke – der er rigeligt mængder forudindstillede temaer inkluderet i det abonnement, du allerede har. Bruger du iPage skal du blot klikke “WordPress.org Themes”, der giver dig mulighed for at gennemse et kæmpestort antal temaer, som du kan vælge imellem. iPage tilbyder desuden en lille site builder, som du kan benytte, hvis du har brug for hjælp til designet af din blog. Du kan naturligvis vælge det fra, men det kan være meget gavnligt. Sidst men ikke mindst, er de såkaldte built-in short codes et super værktøj til at gøre lidt ekstra ud af din blogtekst og dine blogindlæg noget ekstra æstetisk værdi. Læs mere om WordPress’s shortcodes her. Grundlæggende skal du altså blot finde et tema, du synes er flot og passende til din blog. Dette kan tage noget tid, men dette kan også være en god anledning til at overveje, hvad din blog skal udtrykke og, hvad du vil med den.
Det første indlæg
Nu kommer du til det, det hele handler om: At skrive teksten til din blog og skabe et indhold. WordPress er forholdsvist nemt og intuitivt, du skal blot følge programmets forskellige trin. Alt du skal gøre er at klikke på “Indlæg” og derefter “Tilføj nyt”, og tekstfeltet vil komme frem. Så er det bare fingrene på tasteturet ud og ned med tankerne.
Udover selvfølgelig at have det sjovt med at skrive, at nyde det at give liv og form til dine tanker og idéer, er det anbefalelsesværdigt at du overvejer nogle ting i forhold til tekstskrivning, i og med at teksten er tiltænkt offentliggørelse. Helt grundlæggede kan du stille dig selv et par spørgsmål: Hvem henvender jeg mig til? – Hvem er mine læsere? Hvorfor er denne tekst vigtig for min læser(e)? Hvordan får jeg bedst muligt og mest passende mit budskab / udsagn ud til mine læsere?
Overvej altså hvem du vil nå ud til og hvorfor det er, at denne tekst – Dette, du har at sige, er relevant for dem? Det vil give dig de bedste forudsætninger for at strukturere din tekst mest hensigtsmæssigt og gøre teksten så klar og målrettet, som mulig. Som blogger vil en stor del af attraktionen ligge hos din person. Du er ikke objektiv journalist, men en personlighed med en særegen stemme, historie, evner, holdninger og viden, som er det, der udgør kernen af dit blogvirke. Søg altså at skrive en stemem frem, skab en identitet, som dine læsere vil kunne vende tilbage til, genkende og regne med. Dette vil skabe det stærkeste udtryk og en art ægthed.
Når teksten er skrevet, kan du tilføje et medie – billeder, videoer, gifs. Inden du udgiver teksten kan du vælge at se indlægget, som det vil se ud. Dette gør du ved at trykke “Preview”. Derefter kan du blot klikke “Udgiv” og dit indlæg er offentligt!
Tillykke – du har nu udgivet dit (første) blogindlæg!
Kilde: www.matthewwoodward.co.uk
Jeg har kig på Unoeuro til min nye blog, har i nogle erfaringer med dem?
Hej Nanna,
Unoeuro er en af de største her i Danmark og vi har selv en række websites/blogs hos dem. Vi har været meget glade for deres produkt, især til prisen.
Held og lykke med bloggen
Web Site Retirement planning