Tjen penge på din blog

Blogger – Et nyt og moderne erhverv

Med internettets fremkomst er der opstået en lang række nye jobs. Virksomheder må nu være aktive online og lave online markedsføring, herunder lave søgeoptimerede tekster til deres hjemmeside med henblik på at rangere højt i diverse søgemaskiners søgeresultater. Det betyder en opståen af jobfunktioner som copywriter, SEO-skribent, SoMe-managere osv. osv. Et andet job, der i høj grad også har haft sin fremkomst er bloggeren – en person, der fører en weblog. Måske fører du allerede en blog og har lyst til at gøre mere ud af den, herunder tjene på den. For hvorfor ikke tjene penge på noget, du allerede gør med fornøjelse? Måske har du hørt om muligheden for bloggens monetære muligheder og har nu sat dig for at gå ind i online skribentens erhverv. Uanset hvor du befinder dig i dit blogvirke, så kan du læse med her og få inspiration til, hvordan du kan tjene penge på din blog. Der er flere måder, hvorpå du kan tjene penge på dit virke som blogger. Her følger et overblik og beskrivelse af nogle nogle af de mest oplagte muligheder for bloggerens monetær fortjeneste.

Annoncering

Overordnet set, ligger de potentielle pengene hovedsageligt i reklamering på og igennem din blog. En af de mest almindelige og anvendte måder at tjene penge på som blogger, er ved at placere annoncer på bloggen. Der findes to forskellige, meget populære former for onlineannoncer: CPC- og CPM-annoncer.

CPC / PPC-annoncer: Cost Per Click (også kaldet Pay Per click)-annoncer er normalt reklamebannere, du placerer i dit indhold eller i bloggens sidemargen. Hver gang en læser klikker på annoncen, bliver du betalt der for.

CPM står for ”Cost Per Thousand Impressions” (M står for romertallet for 1000). En såkaldt ”impression” er en sidevisning, der indeholder en annonce. Denne form for annoncering indebærer, at du som blogger og medie for annoncen bliver betalt et fast beløb (per 1000 visninger) baseret på, hvor mange personer der ser annoncen – i dette tilfælde på din blog.

Ét af de muligvis mest populære netværk, igennem hvilket man kan indsætte annoncer på sin blog (hjemmeside etc.), er partnerprogrammet Google AdSense. Med dette program behøver du ikke være i direkte kontakt med annoncørerne; Du placerer blot reklamebanneret på dit websted, og så vælger Google annoncer, der er relevante i forhold til din blogs indhold og dine potentielle læsere. Google AdSense er imidlertid langt fra det eneste partnerprogram på markedet: Der findes utallige lignende netværk såsom Chitika, Infolinks og Media.net.

Salg af private annoncer

At arbejde med sådanne annonceringsnetværk er ikke din eneste mulighed, når det handler om at sælge annoncer. Hvis du har tilstrækkeligt trafik på din blog, kan annoncører komme direkte til dig og bede dig om at placere deres annonce på dit websted. Du kan selvfølgelig også kontakte annoncører selv, hvis du mener, at din blogs indhold giver mening i forhold til annoncøren produkter. Den største forskel fra ovenstående mulighed er, at der ikke er nogen mellemmand, hvilket betyder at du kan sætte dine egne annoncerater – og derved potentielt tjene flere penge end når det går igennem et annonceringsnetværk som Google AdSense.

Salg af private annoncer kan ske i form af bannere, knapper eller links. Du kan endda tjene penge på at skrive sponsorerede indlæg, hvor du skriver om eller laver en anmeldelse af en annoncørs produkt eller tjeneste. En anden mulighed er at skrive et underskrevet indlæg eller en serie om et bestemt emne, hvor annoncøren da betaler dig for en direkte reference til den pågældende annoncør i indholdet. Dette kunne være et ”bragt til dig af …”.

Der er her masser af varierende måder, du kan tjene penge på. Du kan for et eksempel tage et engangsgebyr for et link i et indlæg. Lader du din blog være host for bannerannoncer, kan du opkræve et månedligt gebyr hos din samarbejdspartner. For at maksimere din fortjeneste, kan du desuden vælge at sælge sponsorplads i dine nyhedsbreve, podcasts og / eller videoer.

Affiliate Links i dit blogindhold

Affiliate marketing er også et andet godt værktøj til at tjene penge på din blog.

Affiliate marketing er et internetbaseret provisionssystem med performancebaseret afregning. Det foregår på den måde, at virksomheder, der sælger produkter online, betaler provisioner til websider, der via deres indhold (links, annoncer, bannere) sender deres besøgende videre til den pågældende butik – og som derefter køber noget. Altså, en annoncør har et produkt, den ønsker at sælge. Får hvert salg giver annoncøren dig en provision fra hvert salg, såfremt køberen kommer fra dit websted. Dette fungerer ved, at annonceren giver dig et unikt link, der sporer din affiliate kode. På den måde ved den sælgende annoncør, hvornår en køber igennem dit link

.

Du kan indsætte et affiliate link direkte i indholdet eller via bannerannoncer. Hvis en læser klikker på dit unikke link og køber det produkt, du har anbefalet, tjener du en procentdel af salget. Du kan tage brug af affiliate marketing via annoncenetværk såsom Amazon Associates, eller du kan etablere private partnerskaber med annoncører og virksomheder med et affiliate program.

Salg af digitale produkter

Hvis du ikke ønsker at reklamere for andre folks produkter på dit websted, eller blot søger en anden form for indtjening, kan du overveje at sælge digitale produkter. Dette kan eksempelvis være e-bøger, online kurser og workshops, billeder, video, musik, som andre bloggere og webhosts kan bruge i deres indhold, såvel som app og plugins. Har du altså en særlig viden og kompetence, der kan være interessant og relevant for dine læsere, kan du programmere eller lave musik, så er ovenstående emner gode muligheder for dig. Du skal blot huske, at produktet skal være relevant og nyttigt for dine læsere. En masse bloggere gør fejlen ved at antage, at de udvikler et produkt, som deres læsere har brug for.

Brug din blog som et Content Marketingsværktøj til din virksomhed

Det er også muligt at tjene penge på salg af fysiske produkter på din blog. I stedet for at tænke på din blog som et produkt, du tjener penge på, skal du tænke på din blog som et redskab inden for Content marketing, der har det mål at lede besøgende til din virksomheds hjemmeside. Når det drejer sig om at udvikle en forretningsblog, er mulighederne næsten uendelige. Formuleret lidt kækt, kan man sige, at det er muligt at sælge hvad som helst via din blog. Det handler blot om at tilpasse din blogs indhold til din virksomhed, dennes interesser og virksomhedens (potentielle) kunder. Du kan således starte en virksomhed, skabe opmærksomhed og en kundegruppe gennem din blog, eller du kan nå og konvertere nye, loyale kunder til en allerede eksisterende virksomhed.

Sælg medlemskab

En anden mulighed for at tjene penge er at sælge medlemskab til eksklusive dele af din blog eller websted. For eksempel kan en karriereblog tage 75 kr. om måneden for at man som bruger får adgang til deres jobbørs. En blog, der beskæftiger sig med start up af virksomheder eksempelvis, kan sælge medlemskab til deres fora, hvor folk kan få personlig rådgivning om deres forretning. Det eksklusive indhold kan også være tekster og artikler, der indeholder særligt tungt, fagligt indhold, interviews eller videoer. Hovedsagen er, at dit eksklusive medlemskab skal være mere værdifuldt, relevant og givende end noget, dine besøgende kan finde gratis et andet sted (blog, webside etc.).

Brug din blog til at skabe troværdighed

Blogging kan også bruges med henblik på at opbygge troværdighed og loyalitet, hvilket kan være et ekstremt godt redskab og effektiv åbning til mange forskellige penge- eller karrierefremmende aktiviteter. Lad os eksempelvis sige, at du starter en blog i IT-branchen. Du opretter en blog med velskrevet, velargumenteret og velresearchet indhold, folk begynder at læse dit indhold, og din blog bliver populær igennem dit relevante indhold. På den vis kan du via faglig troværdighed opnå status og anerkendelse inden for din branche, som vil give dig kunne åbne muligheder for dig. Eksempelvis vil du nu både besidde en position hvor du kan sælge din ekspertise og viden, eller du vil udgøre en interessant samarbejdspartner for private annoncører inden for dit faglige felt.

Når du har den myndighed og respekt i dit felt, vil der desuden også være den mulighed, at folk i branchen henvender sig dig med henblik på bidrag til en bogudgivelse, artikelbidrag til tidsskrifter, eller du kan gå videre med din vidensformidling og tage betaling for at tale på konferencer eller lave workshops. Altså kan din blog være et rigtig god måde at skabe opmærksomhed, troværdighed og anerkendelse, som kan fungere som et springbræt til yderligere muligheder og succes inden for dit erhverv. Dette er naturligvis ikke en direkte måde, hvorpå du kan tjene penge på dit blogvirke, men det har fungeret for mange kendte bloggere, og det kan også fungere for dig. Det kræver meget arbejde at udvikle din blog og skabe en sådan troværdighed, og du vil muligvis ikke se noget konkret, monetært resultat det første lange stykke tid, men det kan med tiden helt sikkert lønne sig. Dette fordrer selvfølgelig, at du synes at tekstforfatning, formidling og dit erhverv og kompetenceområde er sjovt og interessant, men er du vild med online formidling af din faglighed eller særlige interesse, så er denne form for blogging og indtjening perfekt for dig. Her er et par råd, der kan være gode at tage til efterretning hvis du vil satse seriøst på blogging som hverv:

Skab kvalitetsindhold: Første, grundlæggende forudsætning for at du vil få succes med din blog, er at dit indhold er godt – At det er godt skrevet og interessant og relevant for din læsere – For du kommer ikke til at tjene penge på din blog, hvis folk ikke læser det. Når alt kommer til alt er det dine læsere, du skal tjene penge på, uanset om de klikker på dine annoncer eller køber dine produkter. Overvej altså altid hvem dine læsere er, og med hvilket sprog, tone og indhold, du bedst når dem.

Brug ikke din tid eksklusivt på din blog: Skabelsen og opretholdelsen af en succesfuld blog har – ligesom i det resterende forretningsliv – meget at gøre med etablering og udvikling relationer. Det kan omfatte relationer med sponsorer, affiliates (samarbejdspartnere) eller blot andre bloggere, der kan lede besøgende til din blog og skabe trafik. Sørg for at bruge noget af din tid på fora og andre blogs for at opbygge disse relationer og din blog. Og, absolut ikke mindst, at holde dig opdateret på dit fag- eller interesseområde, således at du kan skrive aktuelle og relevante indlæg på din blog, da det jo netop er din troværdighed i egenskab som ekspert eller fagligt vidende, der giver din blog og dit blogvirke værdi.

Vær ikke bange for at eksperimentere: Det er ikke alt, hvad du i det foregående har læst, som vil fungere for dig. Vi er alle forskellige som mennesker og bloggere, hvorfor det naturligvis ikke er sikkert at alle disse tips og råd giver mening for netop dit blogvirke. Vær ikke bange for at revurdere og finjustere dine metoder og strategier for at se, hvad der fungerer bedst for dig og dine læsere.

At tjene penge blogging kræver en masse vedholdenhed, tålmodighed og arbejde, men det kan betale sig i det lange løb. Husk, at du ikke behøver at bruge alle disse pengefremmende metoder på én gang. Overvej hvad der giver mening for dig, dit mål, dit felt, og kig rundt på nettet og se, hvad andre mennesker i din branche gør. Over tid vil du finde ud af, hvad der virker for dig og hvad der ikke gør.

Kilde: https://www.bloggingbasics101.com/how-can-i-make-money-from-my-blog/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *